Sanningen om RMC Malmö..

Detta inlägget har jag skrivit på från och till under hela resan för att sammanställa mina intryck av RMC. Jag tyckte tidigt att det var märkligt att det riktas så mycket kritik på nätet mot RMC. Jag kan med facit i hand säga att jag aldrig varit gladare än att jag fick komma till just dom.

Jag hoppas att om det finns någon läsare eller om någon googlar RMC malmö i framtiden dom kommer till detta inlägg istället för alla tråkiga trådar på Familjeliv.

När vi skulle börja vår IVF hörde man att Öresundskliniken var bäst, efter det kom Cura och sist kom RMC. Inte på grund ut av resultat utan efter vad jag hörde, att personalen kunde vara lite svår. Svåra att få tag i, och svårt att få svar. Vilket skämt säger jag! Jag är en krävande patient. Jag kräver svar och vill hållas underrättad hela tiden. Jag ringer om jag fått en fis på tvären, hellre för mycket eller för lite. Så till den milda grad att flera av sköterskorna svarar väldigt igenkännande : Hej L***!! Aldrig några sura miner, aldrig några dumförklaringar. Utan bara en fantastisk ställning om att inga frågor är för dumma. Läkare hejar i korridoren, tider hålls förvånansvärt bra och vi har till och med kommit in tidigare ett par gånger. Och resultaten är fantastiskt bra. 80% vid tre fullgångna IVF:er. Det är minst lika bra som hos privata kliniker. Det odlas blastosyster vid stora äggskördar precis som vid Falun som är erkända för sina kunskaper inom detta område. Man har två olika frysmetoder åt att frysa blastisar. ”Min” fina läkare som följde mig under stimuleringen tog ett personligt intresse i att följa min utveckling och gick ifrån forskningstid för att göra ett VUL på mig. Oengagerat? Knappast! Vår andra läkare som utförde plocket, och ET svarade på frågor, tog sig tid och skrattade tillsammans med oss. Det är så läkarvård ska vara!!

När vi kom dit med våra chokladkartonger och brev kom sköterskan till vårt bås och berättade hur mycket detta värmde i hjärtat. Att man ofta hör tvärt om. Detta gjorde mig fantastiskt arg. Att de få (för jag tror verkligen få fall) där någon blivit missnöjd eller ansetts sig felbehandlad skriker högst. Jag tycker att vi som är ofantligt nöjda ska skrika högre!!

RMC är den största enheten inom reproduktion i södra Sverige. Som har en av Sveriges fyra androloger. Dom håller så gott som alltid vårdgarantin, och dessutom har dom fantastiska resultat.

Det kommer alltid att finnas missnöjda personer. Lika säkert som att tisdag kommer efter måndag kommer detta aldrig kunna ändras. Konstigt vore det annars. Och jag kan tänka att vissa av fallen är befogade till kritik. Men merparten tror jag seriöst bara är gnäll. Du måste själv ha ett intresse i din vård och behandla läkare, sköterskor, receptionister, embryologer med respekt. Din vård är ditt ansvar.

Jag blir arg när jag hör nedlåtande saker om RMC. För ,för mig är det änglar förklädda till människor. Så om du är på väg mot RMC som patient eller annat. Skit i trådarna på Familjeliv, skit i ryktena. RMC är bäst!! Inte ens en liten protest!

 

//Mrs L


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad härligt att höra om din positiva erfarenhet av RMC Malmö. Resultatet för din del har ju blivit toppen :) Jag och min man står i startgroparna till en, vad jag förstår, lång resa mot ett plus på den där (jäkla) stickan. Tack för att du skriver om dina erfarenheter och tankar, det hjälper otroligt mycket. Ett jättestort grattis till er graviditet och lycka till!

2011-12-15 @ 09:10:37
Postat av: Finurlan

Fina ord kära L! :)

2011-12-15 @ 09:48:43
Postat av: Heléne

Jag kan inte annat än hålla med! Jag är nog inte riktigt samma sorts patient * men nog sjutton är de alldeles fantastiska på RMC i Malmö. Än så länge har ingen av våra sjuksköterskor inte ens haft en tillstymmelse till dålig dag (vilket jag anser att man får ha), än mindre varit otrevlig eller oengagerad. En enda läkare har jag haft mindre förtroende för och det kan lika gärna bero på att det var den förste vi träffade och jag var nervös. Vi är totalnöjda och skulle utan tvekan rekommendera RMC.



* Till exempel ville jag först inte ringa RMC och fråga när jag svullnade upp och fick ont, eftersom jag var rädd att vara till besvär. Borde nog ha ringt tidigare eftersom det ändå slutade med att jag blev inlagd på sjukhus.

2011-12-15 @ 09:56:32
URL: http://helenetroedsson.wordpress.com
Postat av: ettvanligtliv

Vad bra att ni känner att ni blev så bra omhändertagna :)

Kram <3

2011-12-15 @ 12:13:32
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: E

Jag håller helt med dig, RMC är fantastiska! Bra initiativ att aktivt sprida positiv feedback om dom, för som du säger är det mkt negativitet och gnäll i omlopp på diverse sidor. Man kan bli rädd för mindre. Tur att man har förstånd nog att bilda sig en egen uppfattning:)

Även om man ringer RMC fem gånger om dagen med nojjor och frågor(är ju svårt att ta in o förstå allt i denna eviga IVF-berg&dalbana)så får man alltid samma respekt och trevliga bemötande!



Och förstås också ett enormt stort GRATTIS till er som lyckades! Ska hålla alla tummar för er och ert barn.

Vill även skicka en kram till din pappa som skrev en sån himla fin kommentar i din blogg igår. så, Kram

2011-12-15 @ 12:37:30
Postat av: pappa

Hej min älskade dotter. ditt inlägg är helt fantastikt. du skräder inte orden, det har du aldrig gjort. jag är stolt över dig. Världen skulle behöva fler som du. Det är oerhört viktigt för de personer som är i er situation att de får korrekt information. Du bidrar med detta. Att låta blivande mammor och pappor få ta del av Er resa är säkert till stor hjälp för dem. Jag hoppas innerligt att det är många som läser din blogg. Ditt fina omdöme om RMC är helt i still med din person. Du har aldrig hymlat om sanningen. De som förtjänar att få

bra omdömmen kan lita på att det du säger är kommet

från hjärtat och från en hjärna som är knivskarp.

När man är patient får man även som sådan bjuda till, det är sällan det flyger stekta sparvar rakt in i munnen. Ett litet råd till alla de som läser din blogg. Det går lika bra att vara positiv som negativ´, och gå ej händelserna i förväg

älskar dig pappa/morfar

2011-12-15 @ 14:25:05
Postat av: Orättvisan.

Jag håller helt med dig! Jag blir så inspirerad att jag ska nog också skriva ett sånt här inlägg, som ett litet upprop! :D

Jag tror också iofs att det är så att sådan som man är som person (glad, trevlig, rolig (ödmjuk? ;) ) sådant bemötande får man, oavsett vem det är man träffar! Det är min erfarenhet iaf.

Kramar!

2011-12-15 @ 18:13:13
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Miss S

Härligt att höra att ni är så nöjda med RMC!



Tyvärr finns det ju aldrig bara en sida av kakan. Alla behandlingar är individuella, och med olika resultat. Självklart med följden att vissa är missnöjda och andra nöjda med sin klinik!



Men givetvis ska båda sidorna framhävas, och sen får var och en själv ta ställning till hur de upplevt kliniken!



Grattis igen, och stor kram!

2011-12-16 @ 18:13:23
URL: http://www.baby-langtan.bloggplatsen.se
Postat av: Sara

När jag besökte RMC för första gången fick jag också samma trevliga och positiva bemötande, sjuksköterskorna var verkligen underbara vid alla våra möten.



Men med tiden och efter alltfler misslyckade försök ökade deras bitterhet. Vi fick också träffas samma engagerade läkare under behandlingen, men det var nya läkare vid varje försök. Ingen ville göra vidare undersökningar för det var alltid "den andre" läkarens ansvar. Koodinatorn tog också beslut som inte var förankrade hos läkarna. Nu får vi inte göra fler försök på RMC och måste söka privat.



Du är oerhört lyckligt lottat som lyckades så snabbt, de som "gnäller" har all rätt till det, jag antar att du inte känner dem alla personligen så att du inte vet hur länge de fått kämpa mot regler och byråkratier, eller hur många gånger de testat negativt eller hur många år de har kämpat med sin själ för att bli föräldrar.



Det är väldigt lätt att döma andras gnäll när man själv inte har samma erfarenheter. Men "Sanningen om RMC" är inte så enkel så att den kan skrivas i ett blogginlägg.



Stort grattis till din gravidilitet och all lycka till under färden och som mamma!

2011-12-16 @ 19:34:38
Postat av: http://ochsenkommerfamilj.blogspot.com/

Hmm.. det där är nog väldigt olika. Tyvärr har jag mycket dålig erfarenhet av dom, vilket iofs inte innebär att jag dömer ut hela RMC egentligen. Tror inte man kan säga att det är antingen det ena eller andra för då är man nog naiv. De har sina dagar och vissa har nog "turen" att få ett bra bemötande och vissa inte. Håller med Sara ovan.



Grattis till graviditeten!



2011-12-19 @ 07:47:52
Postat av: Anonym

2011-12-21 @ 08:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0