Ett öppet brev till livet.

Hej kära liv.

Jag tror du och jag behöver prata. Det var ganska längesen sist och sanningen är att jag nog tappat hoppet för dig ett tag.

Det var ett ofog av mig och ska självklart ändras genast. Men för att komma till insikt så får du och jag prata ut. Ok?

Du har gett mig ett tufft år. Det kan vi väl båda komma överens om va? Hur tänkte du när bovar och banditer, våldtäktsmän och idioter kan skaffa barn men inte jag? Du har säkert en plan med dina tidpunkter men jag deklarerar här och nu att detta måste få ett slut. Jag vill verkligen ge min älskade dotter ett syskon och min make ytterligare ett barn. Vi vill vara fyra runt matsalsbordet och uppleva familjekaoset men omaka strumpor och vems tröja är vem. Jag vill höra Astrid viska i lillasyster/brors öron att hon älskar hen så, samtidigt som hon deklarerar att det var bättre när det bara var hon. Det här ändras ju med åldern.. Men jag vill se charmen i att se dom växa upp sida vid sida. Genom kärlek och bråk.

Jag vill veta att den dagen vi inte finns har hon någon som hon kan prata sommarminnen med. Någon som kan dela upplevelserna av hennes föräldrar och vara sidor. Både bra och dåliga.

Detta är väl inte för mycket begärt?! Jag kräver inte att bli mångmiljonär precis.

Så kära liv, se nu till att detta blir en bra höst. Att den där vägen vi ofrivilligt styrts in på leder fram till något underbart. Något vi kan hämta kraft i och andas i. Vila för en stund.

Kära liv vi är långt ifrån klara..

Gör så min kärlek till min man växer för varje dag. Låt honom vandra i lycka och välgång. Hälsa och mod. För den mannen jag blev kär i ägde världen. Du tog lite av det från honom den dagen i Maj 2011. Han är en fantastisk far. Och make. Även när det är tufft så hittar han vägar till ljuset. Ta aldrig detta ifrån honom. Låt honom vara fantastisk i all hans heder. En bättre pappa finns inte. Och han sätter alltid sin familj först. Så för en gång skull tycker jag att du ska sätta honom först.

Jag har aldrig räknat med att livet skulle vara enkelt, men hjälp mig förstå varför olyckor oftast kommer i klump. Kan det vara meningen egentligen?

Kära du, låt mina föräldrar åldras med värdighet. Dom har levt ett rikt liv, men som alla andra kantats av motgångar och välgångar. Det var väl ganska onödigt att ge mamma MS. Men om du nu promt hade en tanke bakom det så ge henne styrkan att kämpa. Så som du fått mig att kämpa i mina motgångar. Dom är underbara människor så som du vet. Hos dom saknade vi aldrig värme, jag och min bror. Vi lärde oss älska dig hos dom. Och att aldrig ge upp. Även när man står på knäna och tittar upp och frågar, räcker det inte nu? Snart måste det väl ändå bli ljust. Låt dom aldrig tina bort på något hem. Låt mig aldrig bli den dottern som låter dom tina bort på något hem.. Hjälp mig med det om jag går fel.

Och låt min bror bygga ett hem, låt honom hitta rätt i jobbjunglen och om det inte hade varit för mycket begärt ge honom modet att fria till sin käresta. Hon är så bra för honom..

Låt mina vänner hitta styrka att vänta på mig i mitt mörker. Jag skjuter bort dom för jag orkar inte ta tag i vänskap när allt annat känns svårt. Led mig till dem och ge mig orden att förklara att det inte handlar om dem. Att det är svårt att vara en bra vän när energin slukas av sorger om och om igen. jag kommer att komma tillbaka till skratten, till vindränkta nätter en annan gång. En tid då det passar.

Och till den viktigaste. Min dotter och hennes framtida syskon. (för syskon ska hon ha, hör du det Livet! Det är lika bra att lägga ner din ganska ihärdiga kampanj för motsatsen) Jag önskar er allt! Kort och gott. Jag önskar er somrar och barbenta fötter i gräset, jag önskar er förväntan på julafton och att äta tårta direkt från fatet på födelsedagar. Jag önskar er ett sorgfritt liv. Men det finns ju tyvärr inget som heter ett sorgfritt liv. Och så önskar jag er så mycket lycka det bara går, och när det inte går önskar jag er styrkan att ta er igenom sorgen. Jag önskar att ni kommer se värdet av kärlek och att allt det man vill "ha" inte är så viktigt så länge man har varann. Jag önskar er att stå nervösa på skoltoan och överdosera läppglans för att den ni tycker om har rast samtidigt som du. Jag önskar er mycket pirr i magen. Så snälla livet, ge min dotter och framtida barn det bästa du bara kan. Jag lovar att hjälpa dig i ditt arbete. Och försöka vägleda, älska, råda, tillrättavisa, skälla, krama som bara en mamma kan. För en mammaskärlek är helande. Och jag lovar att alltid finnas där, även fast jag inte alltid kommer att tycka om det dom gör eller hålla med.

Har vi en deal?

Har du någon plats för fler önskningar så vill vi gärna hitta någon som vill köpa vår lägenhet också. Men det är om du har tid. Koncentrera dig på det andra.

I gengäld lovar jag dig att hålla ut, att aldrig ge upp, och lära mig se ljuset i det mörka. Jag lovar att leva livet jag är tilldelad till fullo. Jag lovar att vara den bästa mamman jag bara kan vara, jag lovar att inte bli arg för småsaker och alltid berätta för mina barn innan dom somnar att jag älskar dom mer än allt. Jag lovar att vara en bra fru, och inte bli arg när Fredrik jobbar över eller måste åka bort. Jag kommer till och med ha överseende med otämda diskmaskiner.

Vänd nu denna trenden kära liv. Jag ska hjälpa dig med ett positivt sinne.. Ok?

 

Tack på förhand.

Din trogna

Lina


Kommentarer
Postat av: Evl

Du är så underbar! Nu är det slut på mörker och elände, nu har ni bara sol och medgångar framför er. Fina familjen, ni kommer att bli fyra. Snart! Det är redan på gång <3 Kramar!!

2014-09-25 @ 14:24:58
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: kajsa.

Alltså du är så himla bäst, och det här inlägget är nog ett av de finaste jag någonsin har läst,från någon!
Jag håller tusen tummar och mer för att Livet är snällt mot er nu, för att du får allt du önskar självfallet ska dottern få ett syskon!! 💜

2014-09-25 @ 18:48:08
URL: http://www.labbstorken.wordpress.com
Postat av: Mamma till Andrea💗

Du skriver så förbaskat bra Lina ! Nu måste det snart bli er tur!

Stor kram

2014-09-27 @ 20:37:51
Postat av: Elin

Bästa, bästa du! Jag ser sol nu Lina! 💙

2014-09-28 @ 21:33:31
Postat av: Bortom längtan

Tänker på er och hoppas så!

2014-09-30 @ 13:07:47
URL: http://bortomlangtan.blogspot.se
Postat av: emma

Tänker på dig Lina. Håller tummarna och allt det där. KRAMAR

2014-09-30 @ 19:27:10
URL: http://syskonjakt.wordpress.com
Postat av: Le Petit +

Så vackert! Hoppas av hela mitt hjärta att syskonet kommer snart.

2014-10-17 @ 22:03:26
URL: http://lepetitpluss.blogspot.se
Postat av: Fi

Hej

Är för första gången inne på din blogg ich läser och blev glatt överraskad över hur duktig du är på att skriva och formulera dig, viket för mig som läsare ger mersmak.

Förstår exakt dina känslor och tankar och känner igen mig i det mesta du skriver om din längtan och kamp för att ge ditt älskade barn ett syskon. Att få möjlighet att som förälder att uppleva ännu ett litet mirakelbarn.

På ett år har jag kämpat för att ge mitt älskade barn detta. Jag har lidit, gråtit och hoppats och pressat mig så långt som jag aldrig trodde skulle vara möjligt. Med detta vill jag säga dig att ladda batterierna, slicka dina sår och känn efter om och när du isf är redo för att ta upp kamoen igen. De gångna året har jag gjort ett misslyckat upptinningsförsök, frysförsök och fyra färskförsk och slutligen är jag gravid med tvillingar i v 13. Lycka.Oro.Tacksamhet. ödmjukhet.

All lycka och styrka till dig min ivfsyster.

2014-11-04 @ 16:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0