Testdag. Och den förmodligen viktigaste dagen i vårt liv.. hitintills.

Jag hoppas att det är många som ruvar som läser detta. Jag hoppas faktiskt att varenda ruvande IVF:are läser detta. Man behöver inte ha symptom för att vara gravid! Man behöver inte ha stora, ömma bröst eller molvärk, man behöver inte vara förlamande trött eller sugen på murbruk. Man behöver inte ha svullen mage eller svårt att bajsa. Man kan vara precis som vanligt. Mirakel händer ändå. Varje dag till och med.. Man kan ha alla symptom i världen och ändå få ett negativt besked på sin ödesstigna testdag. Sorgen är minst lika stor då som glädjen vid ett plus. Att ruva är ingen vetenskap. Det är en kamp mot ditt psyke. Var beredd på det kära ruvare. Fokusera på den där punkten när världen snurrar så du inte blir yr. Fokusera på målet.

Allt detta är så lätt att skriva. Jag gjorde inget av mina råd. Jag googlade, livet snurrade och marken under mig skakade. Jag studerade ruvardagar som om det vore en exakt vetenskap.

Så fel jag hade.

 

Jag sticker inte under stolen att resan varit jobbig. Jag är trött och tårarna kommer ofta. Kanske för jag är så van att vara ledsen så att ögonen bara gråter utav bara farten.

För barnlöshet är inte ett lyxproblem. Det är ett livs problem som sliter människor mitt itu. Har man tur, står någon där och tejpar ihop resterna. Har man ännu större tur för det till och med en närmre varann än innan. Jag och F har inte tappat varann. Jag älskar honom mer idag än jag gjorde för ett år sen, något jag knappast trodde var möjligt. Min kärlek var ju så stark redan då.

Men barnlöshet är ingen dans på rosor, snarare är gång på stjälken. En evig balansgång som då och då resulterar att man trillar in i en och annan törn och man faller hårt och tungt mot marken.

Jag är på många sett lyckligt lottad. Fröken S stod där med stora tejprullen när jag höll på att pulveriseras av sorg. Och trots skrik, tårar och avståndstagande står hon där än med tejpen redo. Jag hoppas hon vet att jag har en stor rulle silvertejp om hon en dag skulle krackelera i sömmarna.

F kom hem och torkade salta tårar även fast hans egen oro var minst lika stor. Och där och då i nöden istället för lusten visste jag om något ännu tydligare att jag gjort rätt val. Han ska bli pappa till mina barn och jag ska avguda honom varje sekund av mitt liv. Det visste jag ju redan men bekräftelsen på detta val kan inte bli mer total.

 

Så kära ruvare, lyssna till mina ord.

 

· Ruvandet är ingen vetenskap, det finns inga rätt och fel. Alla känner olika. Familjeliv och bloggar är inte bibeln. Skapa din egen väg i mörkret så hittar du nog ljuset snart.

· Älska dina nära som står vid din sida i det där förbannade mörkret, för det är dom och endast dom som är värda ditt ljus när det kommer. För kommer gör det.

· Och sist men inte minst: Mirakel händer varje dag. Ta detta från en säker källa. Från en tvivlare som försökt hålla mig flytande och tro på mina ord. Nu vet jag bättre. Mirakel är sanna.

 

För vet ni vad? Vi är gravida. Vi ska bli föräldrar. Barnet som ännu inte fanns har landat i mig.

 

// Mrs L

P.s. Den tappra lilla skara som känner mig privat och läser min berättelse, Vi håller detta hemligt tills vi vet att lilla bubblan bestämmt sig för att stanna.
Och jag hoppas h*n stannar, för jag ska älska h*n till tidens ände.



Kommentarer
Postat av: Fröken S

Jag är så glaaaaaad och lycklig för er min finaste L!!!!

Ni är så värda detta och jag älskar att få följa er på denna resa!

Älskar er alla tre!

2011-12-14 @ 13:43:09
Postat av: pappa

Hej min älskade dotter. Jag skall bli morfar och solen skiner. Så många fina råd du ger till dina medsystrar som är i samma situation som du varit.

Det viktigaste rådet är var positiv, tro på det du gör, var övertygad om att det kommer att gå bra, hitta inte på problem som inte finns. Jag var övertygad om att Ni skulle klara detta. En bättre julklapp finns inte. Jag älskar dig L och jag älskar dig F, ni blir världens bästa föräldrar. Jag och mamma ser oss numera som världens bästa mormor och morfar. Nu kan jag inte skriva mer för jag ser inte datan genom glädjetårarna

älskar dig pappa

2011-12-14 @ 13:52:03
URL: http://inteutanf.blogg.se/
Postat av: Bortom längtan

Underbart!! Stort grattis till er båda! :) Stor kram!

2011-12-14 @ 14:01:11
URL: http://bortomlangtan.blogspot.com
Postat av: Finurlan

Grattis!!! :)

2011-12-14 @ 14:01:32
Postat av: ettvanligtliv

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! Fasiken vad du skrämde mig vännen... inte uppdatera på flera flera timmar sådär! Höll på att gå sönder för jag visste ju redan innerst inne att ni hade lyckats.

Stort stort megastor GRATTIS till er båda. Vilken underbar dag!



Tänk att vi båda ska bli mammor nästa år <3 Precis som vi försökte peppa och påminna varandra om hela tiden. Åh, ni kommer att bli underbara föräldrar <3

Vilken fantastisk dag :D

Kramar <3

2011-12-14 @ 14:09:47
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: Alexandra

Åh vad härligt...Njut nu som bara den o snälla koppla av o bara va.Stressa inte ta det lugnt så blir allting bra ska du se..Lycka till o grattis än en gång..Kramar en före detta IVF:are

2011-12-14 @ 15:22:53
URL: http://vivantarettmirakel.blogg.se/
Postat av: Tea

Grattis!!! Vilken underbar nyhet.

2011-12-14 @ 15:36:11
URL: http://langrean9manader.blogspot.com/
Postat av: Sara

GRATTIS! Det är fantastiskt! Och du skriver så vackert att alla hormoner i kroppen får tårar att rinna här på andra sidan skärmen!

Återigen, grattis. Nu jäklar är det er tur, all the way!

Kramar



2011-12-14 @ 15:57:36
URL: http://langtaneftertresamhet.blogspot.com
Postat av: Min längtan

Ååååh, jag har gått in på din blogg i parti och minut hela dagen.

Min känsla stämde, och jag är sååå glad över det!



Största kramen och grattis!

Kram!

2011-12-14 @ 16:58:23
URL: http://minlangtan.bloggplatsen.se
Postat av: Orättvisan.

JAMEN jag SÄGER JU DET! Man behöver inte känna några symptom alls för att vara GRAVID! Jag sa det när det begav sig och det är så BA att du säger det nu igen för alla som behöver få veta det!



Och du, framförallt:



TUSEN MILJARDER STORA GRATTIS!!! Så jääääkla underbart och fantastiskt och så himla himla himla braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!! GRATTIS GRATTIS GRATTIS! <3

Kramar!

2011-12-14 @ 17:40:53
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jättestort grattis!

2011-12-14 @ 18:58:21
Postat av: Fröken solstråle

JAG BLIR SÅ GLAAAAD!!!!!!

Grattis i massor så härligt!!!!



Kramar

2011-12-14 @ 19:48:24
URL: http://www.solensstralar.blogspot.com
Postat av: Heléne

Åh, vad glad jag blir! Jag vågade inte gå in här och kolla förrän nu och så kommer du med ett så underbart besked. Stort grattis!

2011-12-14 @ 21:53:33
URL: http://helenetroedsson.wordpress.com
Postat av: villsågärnablimamma

WOOHOO!!



Stort stort grattis!!



Så roligt!! :)

Postat av: Marielle

Åhhhhhhh!!! Vad underbart!! Stoooort grattis!!



Många, många kramar!

2011-12-15 @ 00:21:55
URL: http://mariellear.blogg.se/
Postat av: XB

Stort grattis!

2011-12-15 @ 07:18:32
Postat av: Lollo

Åhhh vilka underbara nyheter! GRATTIS!

Tror ni kommer bli det bästa föräldrar,, och då känner jag inte ens dig och F:) har varit fantastiskt att få följa dig, din styrka, din positiva inställnning och dina fina ord som är så lätt att känna igen sig i. Grattis igen! Jag är så glad för din skull!

2011-12-15 @ 22:14:39
Postat av: Anja

Va fint skrivet, och kommentaren från din pappa fick ju bara tårarna att rinna. Har själv genomgått min första IVF och lyckades. Nu hoppas jag att vi båda får bära i 9 månader innan dom tittar ut ;) Stort Grattis!

2011-12-19 @ 16:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0