Sprutdag 1. Vilket förbannat tråkig rubrik..

Och så kom den. Kvällen jag längtat efter sen i maj. Det är märkligt att längta efter något som instinktivt skulle få en att fly åt andra hållet. Men det gjorde jag inte trots smärre panik när jag öppnade förpackningen och såg att det var en annan sprutanordning än den jag provat med på sjukhuset. Inte blev det bättre av att underbara F refererade detta till att inte vara värre än att svälja ett piller. Behöver jag säga att han inte stod högt i kurs hos mig just då. Nästa bakslag kom när jag såg att det stod IU enheter istället för IE på förpackningen (i bruksanvisningen stod det IE). Nästa hysteriska utbrott var ett faktum! Efter samtal med en virrig läkemedels-tant på något verk som inte gjorde mig klokare ringde jag svärfar. Tänkte att svärfar som är tandläkare måste vara van att handskas med både enheter och sprutor. IU stod i alla fall för international units istället för IE som står för internationella enheter. Så nu vet alla det! IU=internationellt, IE= menat för lilla Sverige. Ok. Klockan slog 20.00 och den där förbannade nålen skulle nu in i magen. Eller rättare sagt i fläsket. Det var inga problem att samla ihop en hög fläsk efter alla mina pergotime kilon. Så där satt jag, men fläsket i ena handen och sprutan i andra. Och kunde inte förmå mig vid mitt liv att trycka in den. Jag grät, jag skrek. F frågade om han skulle göra det vilket jag svarade smått snäsigt att det skulle han dorakt inte för det skulle jag klara själv!! Efter att ha insett att det måste jag faktiskt stack jag äntligen in den där dumma sprutan i magen. Det sved men i ärlighetens namn var det mer vetskapen att ha en nål i magen som gjorde ont. Vätskan sved. Och efteråt när jag drog ut sprutan såg jag en liten droppe på huden och nästa hysteriska anfall började. TÄNK OM JAG INTE FICK I MIG ALLT!!?? Skulle jag ligga kvar tills droppen absorberades av huden? Efter klokt övervägande reste jag mig upp och ringde Fröken S tokgråtandes. Mest arg att vi, Älskade F och jag ska behöva gå igenom detta. Vi som har det så bra, är laglydiga och bra människor, är roliga och lättsamma, duktiga och bidrar till samhället. Att just vi ska behöva sätta sprutor i magen för att få det vi önskar mest i hela världen. Somnade utmattad med busmusen i handen. Och när jag vaknade kände jag mina torra saltstänkta kinder som ett kvitto på en jävligt dålig kväll. Idag är dock en ny dag och rustningen är åter på. Bring it on nåljävel!! Ikväll sitter du återigen i min mage! //Mrs L

Kommentarer
Postat av: ettvanligtliv

Åh jag kommer ihåg den första sprutan jag satte i magen. Det var en hormonbehandling och jag var ganska kaxig tills precis innan nålen skulle in. Vet inte hur länge jag satt och måttade med nålen framför mitt pergotimefläsk, men inte kom den iallafall. Jag hade också den där hemska känslan av orättvisa den första tiden men det går över. Ganska snart ska du se att det inte känns så jobbigt att ta sprutan, du kommer att längta efter den. Varje spruta tar er ju närmare ert barn.



Det är jättekänslosamt och jobbigt att påbörja behandlingen men det kommer att gå så bra. Du är så stark och detta klarar ni!



Ps. Ang droppen som kan bli över så nojjade jag också över det flera ggr men det är ingen fara alls. Massera gärna på magen efter sticket så fördelas vätskan ut i magen bättre.



Kramar i massor!!

2011-11-15 @ 10:11:13
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: Lollo

Nu är du igång! Åhh vad härligt! Du sitter inte i väntrummet längre:) min första sprutdag var precis som din. Känslan av hur jävla orättvist livet är! Men sen dess har det bara blivit bättre. Min doktor sa till mig: du och din man har aldrig tillsammans varit så nära att få barn som nu. Det känndes himla skönt! Den lilla droppen som åker ut är ingen fara.. Men om du släpper skinnet som du kniper ihop efter innan du drar ut sprutan .. Så händer inte det. Själv har jag väntat en vecka och har en vecka kvar innan jag får veta om det lyckats. Hoppas! Lycka till med allt!!

2011-11-15 @ 10:39:18
Postat av: Anna

Ja, släpp skinnet och låt sprutan vara kvar i 20-30 sekunder. Jag brukar trycka på "knappen" flera gånger efter den klickat klart, då brukar det inte komme ut några droppar när jag till sist drar ut det.

Kram

Anna

Postat av: A

Nu börjar resan :) jag borde göra babyflaggor och vifta med - heja heja heja! Du kommer klara det är älskade vän.

2011-11-15 @ 11:10:24
Postat av: Finurlan

Åh hjärtat! Du är så duktig. Ikväll tar jag min sista spruta... sen väntar nästa äventyr! HJÄLP.... vilken panik! Men det ska gå. KRAM

2011-11-15 @ 16:32:46
Postat av: Anna

Spännande, nu är ni igång! Heja! Stor kram

2011-11-16 @ 06:43:37
URL: http://minlangtanefterdig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0