Blodprov och funderingar..

Nu har jag hunnit vara sjuk i fyra dagar, gått på bal, pratat ut med en gammal vän och firat alla hjärtansdag i förtid. Det jag däremot inte hunnit är att blogga. Eller så kanske jag håller mig borta med flit då jag fortfarande är så himla rädd och katastroftankarna avlöser varann hela tiden.

 

Fick veta i fredags att en vän som skulle ha barn 2 månader tidigare än oss fick veta på deras rutinultraljud i vecka 18 att bebisen var död sen vecka 8. Sorgen var så stor för dom samtidigt som paniken spred sig i mig. Jag tittade på F som såg den totala skräcken i mina ögon, och han viskade om och om igen, det är inte vi, det är inte vi.. Jag ber till Gud att han har rätt.

 

I morse var jag och tog blodprov till KUB/NUPP som kommer tas nästa måndag. Ännu en sak jag oroar mig enormt för. Just nu försöker jag komma på en anledning varför jag sa ja till det. Tänk om något är fel?! Vad tusan gör jag då?! Men i vilket fall så skulle blodprovet tas uppe på UMAS (det stora regionsjukhuset i Malmö). Jag hade remissen i hand när jag steg in innanför dörrarna kl 08,01. Då hade jag 25 nummer före mig i kön till receptionen, efter 20 minuter var jag framme och fick ett nytt könummer, efter 45 minuter blev det äntligen min tur. Väl inne i provtagningsrummet så behövde sjuksköterskan sticka mig två gånger till min stora besvikelse. Han grävde i armen med nålen som om han förväntades hitta en oljeled. Men nu är det gjort i alla fall..

 

Balen var en historia för sig. Det är väldigt speciellt att delta i något sånt. Gamla anor från 1100-talet spelar fortfarande stor roll. En av antikrundans medlemmar recipierade, och för att citera en annan medlem: Han delar ut visitkort till höger och vänster, här finns många potentiella dödsbon inom en snar framtid. Styggt men också sant tyvärr. Vi är kanske 40-50 medlemmar under 50 år, resterande är alla över det. Men vi är en tapper skala som försöker föra traditioner vidare och jag tror att det kommer växa även i framtiden. Sällskapet har trots allt överlevt över 900 år, krig och elände, nog ska vi klara en sån liten petitess som heter modernitet.


Och så alla hjärtans dag!! Ja, den firade vi i går istället. Paketerna låg ju där och väntade och vi är inte så kända för att kunna vänta. Ialla fall inte jag. Jag fick en underbart halsband från Björg med ett vackert budskap. "if you think missing me is hard you should try missing you", det tyckte han passade bra då jag saknar F bara han går utanför dörren. F fick en klocka. Kanske inte lika romantiskt men han blev glad trots detta. 

Och jag vet fortfarande inte hur livmodern känns. Kan någon vänlig själ förklara hur det ska kännas? Jag har läst att det ska vara som en hård boll. Jag har verkligen ingen boll vid blygdbenet. Inte någon annan stans heller för den delen..

 

//Mrs L

 


Kommentarer
Postat av: Fröken solstråle

Du var fantastiskt vacker i klänningen!! Såg nog korten=)

ALLT kommer att gå bra, jag vet att man oroar sig det gör jag fastän jag sett glimten på RUL men försöööök att vara glad och se framåt!



Kramar i massor

2012-02-13 @ 19:02:53
URL: http://www.solensstralar.blogspot.com
Postat av: Fröken solstråle

glömde skriva, jag kände inte alls nåt som jag tyckte var livmodern förrän i vecka 19 så det är nog inget du ska oroa dig över, alla känner så olika!!!!



kram

2012-02-13 @ 19:04:58
URL: http://www.solensstralar.blogspot.com
Postat av: ett

2012-02-14 @ 10:10:41
Postat av: ettvanligtliv

Håller med Solens strålar, du var helt otroligt vacker på balen vännen! Försök se detta med KUB som något bra. Ni får se bubblan igen och det kommer att vara fantastiskt. Jag förstår att det som hände er vän satte sina spår. Det är ju fruktansvärt hemskt att de behöver gå igenom något sådant, men det är inte ni. Allt kommer att gå så bra och efteråt kommer det att vara en oerhörd lättnad.



Ang livmodern. Sluta leta vännen. Det är onödigt och stressande. Jag kunde känna den ibland som en hård bula, men bara om jag låg på ett visst sätt och om jag nyss kissat osv osv och inte ens då är jag säker på att det var den jag kände. Kring vecka 14-15 blev det supersvårt att ens känna det lilla man kände innan. TF gav mig stränga order om att inte oroa mig över storleken då den varierar hos alla. Dessutom kan den luta bakåt och då blir det ännu svårare att känna. Nu i vecka 19-20 kan man se att det buktar ut när jag lägger mig ner.



Lycka till på KUB. Det kommer att gå så bra!

Kramar i massor <3!

2012-02-14 @ 10:17:39
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: Lollo

Hej!

Vill bara säga hej och berätta att jag plussade idag på 2:a ET.

Whhiiiiii !! Följer din historia.. Tack för underbar läsning!

Lollo

2012-02-16 @ 17:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0